części samochodowe nanodatex

volkswagen passat silniczek krokowy przepływomierz

Samochody związane z zapytaniem volkswagen passat silniczek krokowy przepływomierz

Pytania i odpowiedzi: volkswagen passat silniczek krokowy przepływomierz

VOLKSWAGEN PASSAT jak wyczyścić silniczek krokowy

Witam juz kiedyś pisałem o moim problemie a mianowicie chodzi o passata b4 z sinikiem 20 oznaczenie 2E kiedy go odpale wcisne gaz to najpierw sie zamuli (nie chce jechac)i dopiero po chwili puszcza i normalnie jedzie tak jakby odrazu sie nie chciał wkręcać wymieniłem kable WNświece i mówią że to może byc wina silniczka krokowego i podobno sie go czysci tylko jak niestety nie wiem jak wiec prosze was o instruktaz a moż macie inny pomysł co to może być prosze o pomoc pozdrawiam

przegrzeb ten temat jest napisane jak wyczyścić przepływomierz mi pomogło troche. httpforum.vw-passat.plshowthread.phpt61223

VOLKSWAGEN PASSAT Jakie objawy sa gdy jest uszkoczony silniczek krokowy lub sonda lambda

Pomożecie mi określić usterkę W moim passacie 2.0 2e 115km silnik pracuje na benzynie tylko na wolnych obrotach max do 2000 obr i to jeszcze tak nie równo a lpg pracuje dosć dobrze tylko od 4 tys się muli. Co może być uszkodzone bo mi sie wydaje ze to może być spowodowane przez silniczek krokowy albo sonde lambda. A wy co o tym myslicie

Witam.Sprawdź przepływomierznie tylko pod względem mechanicznym ale i elektrycznymz czasem ścieżka oporowa się wyciera. Ja to już przechodziłemna benzynie wcale nie chciał jeżdzić jednak na gazie dobrze chodziłnie przymulałmożesz też sprawdzić czujnik temperatury i szczelność dolotu.Dodamże wstawiłem przepływomierz od opla jest tańszy a silnik pracuje na nim ok.

od jakiego opla i jaki przepływomierz

A bardzo trzeba przerabiać bo taki przepływomierz faktycznie jest 4 razy tanszy a wtyczka bedzie pasowac

w przepływomierzu Wszystko pasuje bez przeróbek.

Zobacz Silniczki krokowe do VOLKSWAGEN PASSAT

VOLKSWAGEN PASSAT SILNICZEK KROKOWY

W KTÓRY MIEJSCU ZNAJDUE SIĘ silniczek krokowy(SILNIK 2E) CHCE GO WYCZYŚCI FALUJĄ MI OBROTY

ja swoj mylem benzynka w ten sposob ze wlewalem ją do dwoch otworow i przeplukiwalempozniej dobrze jest go przedmuchac sprezonym powietrzem. Ale jesli faluja Ci obroty to sprawdz czy nie lapie gdzies (za przeplywomierzem) lewego powietrza.

VOLKSWAGEN PASSAT Przepływomierz i zwiazek z falowaniem obrotów

Witam Chciałem zapytać czy regulatorem ktory obraca sprzezyne w przepływomierzu mozna ustabilizować obroty w aucie. Wydaje mi sie ze sprezyna nie ma juz takich własciwosci i trzeba ja podregulować. Chodzi oto by naciagnać sprzezyne zeby klapka nie reagowała tak gwałtownie tylko troche stabilniej. Kiedy po wymianie silniczka krokowego i wielu innych zabiegach nie wiele pomagało postanowiłem

Witajcie Niestety nie mam jak zmierzyć opornosci moze o to kogos poprosze z benzyna masz racje pewnie traci sie ustawienia map beznzynowych przy braku jazd na beznynie . Nie jestm pewnien ale na rurze od odmy jest chyba silniczek krokowy. Dodatkowo odkryłem jedna rzecz Silnik pali bardzo dobrze na beznynie faluje na gazie ale z odłaczona przepływka szaleje na beznynie a chodzi równo na gazie.

Witam Coś mi zaczął passat odwalać na benzynie obroty skaczą od 1000 do 1500 a na gazie idą w górę niekiedy do 2500 nieraz nawet do 5000 i tak trzyma. Po wymianie potencjometru przepustnicy jakiś czas chodził dobrze ze dni jak się rozgrzał to chodził dobrze a teraz w sumie jak mu pasuje tyle że rozgrzany częściej chodzi lepiej. Komputer pokazuje cały czas błąd regulator położenia

VOLKSWAGEN PASSAT B5 Passat B5 bez przepływomierza

Witam Pewnego dnia jechałem swoim pojazdem po mieście standardowo od świateł do świateł w pewnym momencie zajechałem na miejsce docelowe i kiedy wrzuciłem wsteczny dodając gazu samochód mi zgasł. Odpaliłem i próbowałem ruszyć - na marne - samochód dławiło i silnik gasł. W miejscu pracował bez zmian ale kiedy chciałem jechać po prostu gasł. Ważną uwagą jest iż udało mi się

Co do błędów-pisałem Ci już.Przepływka do wymianyjak widzisz czyszczenie nie pomogło...Reg.biegu jałowego to tzw.silniczek krokowy przy przepustnicyopiera się na potencjometrach więc musisz się do nich dostać i pożądnie wyczyścić.Podobnie ma się błąd 282-jak już wszystko wyczyścisz to zrób adaptacje i sprawdź VAGiem jeszcze raz.

VOLKSWAGEN PASSAT silnik nie schodzi z obrotów

witam kolegów Jestem posiadaczem vw passata B3 z 1991 r z silnikiem 2.0 115 km wielopunktowy wtrysk.Autko jest zagazowane. Mój problem polega na tym że czasami na biegu jałowym po mocniejszym dodaniu gazu silnik wiesza się na dośc wysokich obrotach. Z racji tego że nie posiada obrotomierza to mogę tylko przypuszczac że jest to p przedziale 2000 2500 obrmin. Nie raz sam powoli z nich schodzi

Witam.A gdzie ten silniczek jestZ moich informacji wynika że w 2Ejest przepływomierz z czujnikiem temperatury zasysanego powietrza jest czujnik położenia przepustnicy o którym wyżej pisałemzawór biegu jałowegoregulator ciśnienia paliwa...Najczęściej to że silnik nie schodzi z obrotów to wina tego czujnika położenia przepustnicya to jest coś jak potencjometr a nie silnik krokowy.Koszt nowego to około 200 zeta.

VOLKSWAGEN PASSAT B5 Dziwne dźwięki pod maską pomocy

zgodnie z nowym porządkiem zaproponowanym w temacie [KRÓTKO]Regulamin dla nowych użytkowników w tym temacie zadajemy pytania o tematy na które chcielibyście uzyskać odpowiedź a nie możecie jej znaleźć używając forumowej szukajki Przypominam że w tym temacie nie rozwiązujemy problemów ani nie zbawiamy świata tylko wskazujemy istniejące tematy na forum

ja mam problem z paskiem b3 92 v8 2.0lubi zgasnąć na giegu jałowym przy zwalnianiu np .na stopie jak zimny falują obroty ale przez moment póżniej już spoko.silniczek krokowy i przepływomierz powietrza wymieniłem . ---------- Post added at 1111 ---------- Previous post was at 1106 ---------- ja mam problem z paskiem b3 92 v8 2.0lubi zgasnąć na giegu jałowym przy zwalnianiu np .na stopie

witam posiadam passata b3 2.0 115 i mam takie pytanie dlaczego po odpaleniu obroty falują skoro zmieniany byl silniczek krokowy i przepływomierz powietrza

Niestety nie otrzymałem opowiedzi na moj problem wiec zamieszczam jeszcze raz Witam mam problem ze swoim passatem po odpaleniu i przelaczeniu na lpg wszystko jest dobrze tylko po przygazowaniu do 2 tys obr cos mu zaczyna odwalac podnosi obroty do 3 tys i caly czas je utrzymuje dopiero po przyduszeniu go obroty spadaja. Jak jade to wiadomo trzymam go na 25-3 tys obrotow ale wcisne sprzeglo to obroty

VOLKSWAGEN PASSAT Falujące obroty

Zawsze po odpaleniu ziknego silnika przez kilka minut faluja mi obroty. Nie wazne czy na gazie czy na benzynie (zreszta zanim zalozylem gaz tez tak bylo). Juz kilku magikow nad tym myslalo i nic nie zdzialali. Dlateog postanowilem Was zapytac o rade bo juz trace nadzieje ze ktos to naprawi. Po lekkim juz rozgrzaniu silnika objaw ustepuje. Bede wdziewczny za wszelkie sugestie.

Skoro wszyscy się chwalą swoimi problemami z 2E to ja tez się pochwale...u mnie jest mianowicie tak ze auto wkręca mi się na 4500obr...silniczek krokowy ostatnio był myty(moczył się w benzynie ekstrakcyjnej z tydzień) myłem tez przepływomierz wewnątrz i zimne luty ale to też nie pomogło...generalnie jest tak ze odpalę auto ma tam 1100obr zagrzeje się i spada na 800 ale wystarczy prze

VOLKSWAGEN PASSAT problemy po eksplozji pod maską

Witam wszystkich Ostatnio miałem eksplozję pod maską - wywaliło gumowe przewody odpowietrzania miski olejowej() pękła obudowa filtra powietrza na dole stąd pewnie nieszczelność (nie mogę nigdzie jej dostać na allegro też mało tego...) Po tej eksplozji było już tylko coraz gorzej a zrobić musiałem jeszcze trochę kilometrów.... Ogólnie samochód stracił moc z upływem czasu coraz

Miałem wiele problemów ze strzałami. Kosztowało mnie to wiele (2 przepływki obudowa filtra odma). W tej chwili możesz mieć problemy przez nieszczelny przepływomierz lub inny element na którym silnik łapie lewe powietrze. Dlatego te wysokie obroty i gaśnięcie. To są jednak juz skutki strzału a Ty musisz znać raczej ich przyczynę. Ja długo zastanawiałem się dlaczego strzela. Wymieniałem

VOLKSWAGEN PASSAT przydusza się i szarpie - 20 2E

Jak przystało na w miarę poukładaną osobę witam wszystkich forumowiczów i jako nowy uczestnik dyskusji proszę o łagodne traktowanie W styczniu tego roku zdecydowałem się na przesiadkę z VW Vento na passata. Zmiana wymuszona wielkością przestrzeni bagażowej (wózek dziecięcy). Nabytek to passat kombi z 1993 roku w wersji Arriva (cokolwiek to znaczy) 20 benz. (silnik 2E) wyposazony ponadto

Z ceny zszedł Dawaj fotę jak ten stożek jest założony i zdejmij plastikowy dekielek z przepływomierza i pomierz napięcia jak jest to opisane jest TUTAJ . Co do LPG to prawdopodobnie jest druciarstwo typu zaklepana klapa przepływomierza na pozycji otwarta i napisz w jakim miejscu masz mikser gazu i czy masz śrubę na wężu czy silniczek krokowy. Jeśli masz stożek to gdzie są podłączone

VOLKSWAGEN PASSAT B3 wysokie obroty albo bardzo niskie B3 silnik 20 2E 8V

612 zacznijmy od tego znaczka bo już nie wiem problem wygląda tak wczoraj jechałem sobie swoim ukochanym autkiem a tu nagle strzał w kolektor ssący do tego stopnia że wyleciały wszystkie przewody gumowe dodam ze nie pierwszy raz. Poskładałem jak zawsze wszystko na swoje miejsce i tu zdziwienie bo albo tak niskie obroty i brak reakcji na pedał gazualbo jak złapie obroty to leci do 5000 i

Jesli masz emulator to--na wężu który zasila silnik gazem jest silniczek krokowy (dochodzi kabelek z elektryką) Winnym przypadku jest to zwykła sruba regulujaca przepływ gazu przez ten wąż. Lub inaczej ---szukaj nietypowej elektryki-modułu pod maska wszczepiona w oryginalna instalacje elektryczną. Jeśli jednak nie masz emulacji to na pewien czas odłącz sondę lambda-tzn. po zdjęciu gumowej

VOLKSWAGEN PASSAT B3 Kupujemy Passata B3-na co zwrócić uwagę

Witam wszystkich na forum jestem tu nowy 610 Jestem na kupnie auta i mam zamiar nabyc passata B3 kombi zastanawiam sie jaki wybrac silnik czy 1.8 (90 KM) czy moze 2.0 (115 KM) osmiozaworowy ktory z tych dwoch silnikow bedzie lepszym rozwiazaniem to znaczy ktory z nich bedzie mniej awaryjny i na co zwrocic szczegolnie uwage przy kupnie passata 641 Dzieki wszystkim za pomoc Mam na wydanie skromne 6000 zl

Ja też dodam swoje trzy grosze do tematu. Mam B3 2.0 (2E) na gazie od 1998 roku. J Jeśli chodzi o silnik to - dwa lity radzą sobie dość dobrze z ciężkim autkiem - przepływomierz przy gazie potrafi się popsuć ale wystarczy przewiercić nity wypolerować nasmarować uszczelnić i śmiga aż miło - silniczek krokowy potrafi nawalić - kopółka rozdzielacza zapłonu- u mnie jest chyba 4-ta

VOLKSWAGEN PASSAT problemy z odpalaniem

Witam Jestem nowym użytkownikiem na tym bardzo użytecznym forum poświęconym naszym VW. Mój problem posiadam VW B3 1.8 ABS BLPG w ostatnich dniach miałem ogromne problemy z odpaleniem mojego Paska nie jest garażowany wymieniłem przewody zapłonowe (BERU) oraz świece zapłonowe (NGK - z katalogu) - to było uzasadnione ponieważ sprawdzając przewody w nocy zauważyłem małą dyskotekę pod

Tak zrobiłem. Wyciągnięciem wsadziłem i weszło do końca. A pytanie czy przez tą gumę może łapac lewe potwietrze Tak zrobiłem. Nie ciekawie to mało powiedziane był cały poszarpany. Kupiłem nowy tyllko że z zieloną wtyczką a ten wcześniej miał niebieską. Moc się poprawiła lecz dalej są dziury jak dodam gaz do dechy. Łatwo tro sprawdzic. Wyjeżdżam na autostradę jak się normalnie

co do tego jak pisałem problem był taki że pękł na nitach od spodu przepływomierz pęknięta obudowa filtra (Beru kopułka świece NGK kable JANMOR) poklejone zrobione dalej mam problem wolno schodzących obrotów bardzo wolno po jakimś czasie jazdy dosłownie wciskam sprzeglo z4 5 bieg i zatrzymuja sie i po chwili dopiero powoli dlugo spadają. podmieniłem silniczek krokowy jest tak samo

VOLKSWAGEN PASSAT wymiana potencjometru przepustnicy - falujace obroty

Przy okazji szukania przyczyny nierownej pracy silnika kilka lat temu kupilem nowy potencjometr przepustnicy. Ostetecznie przyczyna byla inna i potencjometr kupilem niepotrzebnie. Ostatnio postanowilem go wlozyc. Wykrecilem stary potencjometr wkrecilem nowy i ze zdziwieniem stwierdzielm ze silnik faluje na wolych obrotach. Rozumiem ze trzeba go jakos adaptowac. Ale jak Silnik jeszcze z przed VAG. NIe obedzie sie bez wizyty u mechanika

lebow dziękuję za konkretną odpowiedź Auto odebrałem z serwisu. Kupiłem spray do czyszczenia gaźników STP zdjąłem wąż dolotowy i napryskałem do przepustnicy. Jeździ całkiem przyzwoicie obroty na benzynie i na gazie ładnie się trzymają. Teraz jedynie problem jest z odpalaniem na zimnym. Trzeba pompować pedałem gazu żeby w ogóle odpalił dopiero dobrze jedzie jak się rozgrzeje.

VOLKSWAGEN PASSAT Chodzi dobrze dopóki się go nie zgasi 9A film

Mam cholernie wkurzający problem. A mianowicie rano odpalam paścia jak odpali chwilę przytrzyma obroty na poziomie ok. 1300-1500 i po kilku sekundach słychać cyk w przekaźnikach i obroty spadają prawie do zera i tak chodzi na niskich obrotach trzęsie nim jak nie wiem czym itd.. niekiedy po odpaleniu obroty wchodzą na 900-1000 i tak się trzymają. I dopóki nie zgaszę go to będzie cały

miałem kiedyś 9a z 90 roku i miał złącze diagnostyczne pod mieszkiem od wajchy zmiany biegów takie 2 złącza 2 pinowe i a najczęstsza wina falowania na niskich to silniczek krokowy i przepływomierz tak jak teraz w mojej vr kichnął na gazie i przepływke rozwaliło i na wolnych to aż całym trzęsie

VOLKSWAGEN PASSAT pasek 1.8 silnik PB DIGIFANT gaz

od jakiegoś czasu mam problemy z jazdą na benzynie szczególnie na zimnym silniku falują obroty i gasnie od jakiegoś czasu zaczeły mi falowac obroty przy jeździe na gazie po sprawdzeniu wtrysków okazało sie że 3 z nich nadaja się do kosza na śmieci czy ma ktoś może na zbyciu ma jeszcze pytanko odnosnie silnika krokowego i przepływomierza przepływomierz przemyłem benzynką i wd40 a jak

zakupiłem dzisiaj jakiś smar grafitowy w aerozolu przeczyściłem silniczek krokowy ale nic nie dało przepływomierza sie nie czepie bo nie wiem jak rozebrac czy wystarczy że odkręce 4 śruby wewnątrz pokrywy filtra powietrza i najważniejsze czym i jak go wyczyścic

VOLKSWAGEN PASSAT oznaczenia czujników temperatury 2E

Nowy temat do pytań o numery części z ETKA. Stary httpforum.vw-passat.plshowthread.phpt48099 ---------- Post added at 1033 ---------- Previous post was at 1032 ---------- scalanie postów test

audi 80 1992r b4 moc 115km typ silnika abk 2 litry benzyna potrzebne nr. czesci silniczek krokowy pompa paliwaprzepływomierz.

VOLKSWAGEN PASSAT Nieregularna praca silnika na wolnych obrotach

Jestem posiadaczem starszego modelu pasata B3 silnik 20 ośmio zaworowy benzyna gaz.Miałem wystrzał na gazie.Uszkodziło przepływomierz.Wymieniłem na inny zresetowałem komputer byłem nawet na regulacji gazu.Pali teraz dobrze jeżdzi terz wporządku ale mam problemy z wolnymi obrotami raz są a raz nie.To znaczy samochód nie gasnie ale obroty pływają.Podejrzewam silniczek krokowy.Morze doradzicie

VOLKSWAGEN PASSAT Wariujące obroty o co chodzi

Mam pasat 18 benzyna z gazem rok 91.generalnie niby wszystko ok. z silnikiem ale na gazie nawet ładnie trzyma obroty a na benzynie szczególnie rano na zimnym silniku chodzi tak jak 20 letni dieselw ogóle mam wrażenie że na gazie są lepsze osiągi niż na benzynie.ale najgorsze jest to ze czasem łapie wysokie obroty i wyje chwileprzestanie i znowu.czasem nie ma tego problemu przez tydzieńdwa

warto sprawdzić jest układ dolotowy powietrza jeżeli za przepływomierzem jest jakaś nieszczelność to już będzie miał złe obroty na benzynie przedewszystkim albo silniczek krokowy ja mam vr6 miałem identyczny objaw u mnie była to pęknięta rura dolotowa do kolektora ssącego wymieniłem skasowałem błędy i jes super i na benzynie i na gazie

VOLKSWAGEN PASSAT gaśnie na obrotach jałowych

Mam z tym duży problem po wyrzuceniu na luz obroty spadają i auto gaśnie czasem przy nasiśnięciu pedału gazu dlawi się i tez gaśnie. Okoliczni elektomechanicy tylko mądrzą się ale nie potrafią usunąć przyczyny podobno krokowiec jest ok. świece przewody też proszę o jakieś sugestie. Może coś z przepustnicą ale jak ją sprawdzić i ewentualnie naprawić

Dzięki za podpowiedż któryś z mechaników też sugerował przepływomierz ale nie chciał naprawiać tylko od razu wymieniać a to kosztowna sprawa. Tak przy okazji może ktoś poradzi jak domowym sposobem sprawdzić czy silniczek krokowy jest sprawny bo mechanikom po prostu nie wierzę albo poleci mi ktos dobrego elektro mechanika z Warszawy. Dzięki z góry.

VOLKSWAGEN PASSAT B5 1.8 20V APT falujace obroty przy odpalaniu

Ma powyzszy problem podczas odpalania faluja obroty ale po jakims czasie sie stabilizuja. W samochodzie zostala przeczyszczona przepustnica wymieniony przeplywomierz oraz sonda lambda komputer nie wykazuje zadnych bledow a problem nie zniknal. Po wymianie sondy poprawilo sie tylko to ze nie tarpie na benzynie bo nie dalo sie jezdzic. W samochodzie zamontowana jest rowniez gaz sekwencyjny.

Jaki schematPrzejrzałem cały wątek i Twój problem...Otóż-w silniku ADR powodem takich objawów jakie masz mogą być 1.Czujnik temp.cieczy chłodzącej 2.przepływomierz 3.Podciśnienie-a dokładnie regulacja długości kolektora ssącego 4.Zabrudzona przepustnica 5.silniczek krokowy-znajdujący się przy przepustnicy Na te tematy szukaj odpowiedzi na forumdodam że były wielokrotnie razy poruszane.Pozdrawiam

witam jak wypne wczyczke z przepływomierza na zapalonym silniku to chodzi nierówno obroty szaleją to hyba działa co ty na to ---------- Post added at 0806 ---------- Previous post was at 0804 ---------- a ten silniczek krokowy przy przepustnicy to można można go przemyć można go wykręcić ---------- Post added at 0845 ---------- Previous post was at 0806 ---------- czujnik temperatury silnika to jest ten niebieski na 2 pin z tyłu ten na krócioku

VOLKSWAGEN PASSAT B5 Spadające (falujące) obroty - benzyna

Witam Co może być przyczyną czasem spadających obrotów za nisko Powiedziano mi że to moze być usyfiona przepustnica wylałem praktycznie cały preparat do czyszczenia... i nadal czasem mam to samo aaa robi sie tak przygazówka... i obroty zamiast stabilizować sie i spadać do 800 stabilizuja sie i spadaja do 600 jest małe przydławienie przepustnica sie otwiera ( widać pod maska ) i obroki

Przeczytaj wątek od początku to się dowiesz Może być wiele powodównajczęstszym jest przepustnica-silniczek krokowyprzepływomierz...Pzdr.

VOLKSWAGEN PASSAT B5 Niskie obroty

Witam wszystkich.Mam problem z niskimi obrotami silnikado 2000 obr silnik pracuje tak jakby na 3 cylindrach.Powyzej 2000 jest prawie dobrze ale stracil troszke konikow.Dodam jeszcze ze autko jest zagazowane ale to chyba bez znaczenia bo tak samo jest na benzynie jak i na gazie.prosze was o pomoc.Z gory dziekuje za wszystkie odpowiedzi.

Sprawdź napewno przewody wysokiego i świece. U mnie problemy z obrotami i kultura pracy silnika spowodowana była przebiciem na wysokich. Pomogła wymiana. I od razu mówię żebyś się nie ździwił. Jeśli przewody nie były wymieniane od nowości polecam to zrobić (przewodów nie kupuj na allegro polecam BERU są drogie ale dobre). U mnie elektryk nie wykrył przebicia (pomiar VAGiem i Ohmomierzem)

Co do kompresjito jestem pewien ze to nie to bo byla sprawdzana i na wszystkich cylindrach jest prawie jednakowa.Diagnostyka VAGiem byla robionai nie wykazala zadnych bledow.Jadnakze ostatnio sprawdzalismy go w czasie jazdy i stwierdzilismy ze parametry przeplywu powietrza byly takie same przy zmianie obrotow i nie zgadzala sie temperatura tylko nie wiem czego np.temp cieczy chlodzacej byla w normie

VOLKSWAGEN problem z passatem 2E obroty szaleja

witam mam problem z autem a mianowicie jezeli odpale i dodam gazu to obroty zchodza powoli i przy koncu nagle na ulamek spadna a pozniej utrzymoja sie dosc wysoko patrzylem na silniczek krokowy ale nie mam pojecia jak powinien reagowac sprawny.Moj po przekreceniu zaplonu caly czas buczy a jak zapale i odepne wtyczke to sie nic nie zmienia z obrotami .Silnik to 2.0 2E na wielopunkcie . Jezeli moge

dziekuje za dotychczasowe odpowiedzi a odnosnie dmuchania w korek to u mnie prawie nie dmucha ale czy to normalne ze spadna troche obroty a jezeli chodzi o przeplywomierz to po odpieciu go auto gasnie co to oznacza . Czy wasze silniki 2E powoli schodza z wysokich obrotow a jak mam wymyc ten silniczek krokowy POZDRAWIAM

części samochodowe nanodatex

Zadaj pytanie ekspertowi